رمز موفقیت در آزمون وکالت چیست و چگونه در ازمون نتیجه بگیریم؟
مهارت های تست زنی یعنی همان مدیریت آزمون و به یک تعبیر مدیریت آزمون یعنی مدیریت بر خویش در هنگام آزمون.
چند ساعت یک جا نشستن و فکر کردن و پاسخ دادن به سؤالات کار ساده ایی نیست و همه نمی توانند آن را به درستی انجام دهند.
چون نتیجه ی عملکرد شما در همین چند ساعت مشخص می شود، باید بتوانید از زمان جلسه آزمون به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.
با رعایت نکات ساده امّا بسیار مهّم زیر می توانید هنر آزمون دادن را یاد بگیرید و در آزمون نتیجه ی بهتر بگیرید.
سؤال را بطور کامل بخوانید!
قبل از پاسخ دادن، سؤال را به طور کامل بخوانید. درک سؤال و توجه و تشخیص مفاهیم نزدیک به هم بسیار مهم است. (به فعل جمله ی سؤال دقت کنید – برخی از سؤالات فعل منفی دارند).
صحیح ترین جواب نه جواب صحیح !
هر 4 گزینه را به طور کامل و دقیق بخوانید(معمولاً داوطلبان با اولین نشانه های گزینه صحیح، سراغ سایر گزینه ها نمی روند در صورتیکه شما باید صحیح ترین جواب را انتخاب کنید نه جواب صحیح را).
به همه سؤالات پاسخ ندهید !
اصرار نداشته باشید به تمام سؤالات پاسخ دهید، سفید گذاشتن نشانه ی ضعف شما نیست بلکه بیانگر مهارت شماست. اگر پاسخ صحیح سؤالی را نمی دانید شانسی به آن سؤال جواب ندهید، زیرا به سؤالات سفید هیچ نمره ای اعم از مثبت یا منفی تعلق نمی گیرد.
خطای دید !
در هنگام وارد نمودن (پر کردن پاسخنامه) دقت کنید که جواب درست در شماره پاسخنامه مورد نظر وارد شده باشد (در اثر بی دقتی و یا خطای دید ممکن است پاسخ یک سؤال را به جای سؤال دیگری وارد نمایید).
پاسخ ها را عوض نکنید ! !
هنگام مرور مجدد سؤالات حتی الامکان پاسخ را عوض نکنید، تجربه ثابت نموده که صحیح ترین جواب همان جوابی است که در مرحله اول به آن می رسید. فقط در صورتیکه اطمینان کامل حاصل کردید که پاسخ اول شما غلط بوده آنرا تغییر دهید.
شروع از سؤال اول !
سؤالات را به ترتیب دفترچه پاسخ دهید درس ها را جابه جا نکنید. از تست شماره 1 شروع کنید (حتی اگر متون حقوقی را بلد نیستید)
حتماً تا آخرین سوال را در دفترچه ببینید !
بسیار دیده شده است که سؤالات پایانی دفترچه، آسان بوده و بعضی از داوطلبان به دلیل محدودیت زمان نتوانسته اند آنها را ببینند و بعداً بابت پاسخ ندادن به آنها خود را ملامت کرده و افسوس می خورند.
زمان را مدیریت کنید !
برای آنکه بتوانید زمان را مدیریت کنید بهتر است:
الف ـ سؤالی را که مطمئن به گزینه صحیح آن هستید را وارد پاسخ نامه کنید.
ب اگر سؤالی را بلد نیستید، بعد از درج علامت () کنار سؤال بلافاصله از آن عبور کنید.
ج اگر سؤالی را شک داشتید و نیاز به فکر دارد با درج علامت (×) کنار سؤال از آن بگذرید و بعد به آن مراجعه کنید.
با رعایت این روش تا همین جا موفقیت بزرگی را نصیب خود کرده اید. زیرا:
1تمام سؤالات را یک بار تا آخر خوانده اید (دیگر اضطراب ندارید).
2 به تمام سؤالاتی که بلد بوده اید پاسخ داده اید.
3 وقت خود را بیهوده برای پاسخ به سؤالاتی که بلد نیستید صرف نکرده اید.
4 با زمانی که پس انداز کرده اید می توانید به سؤالاتی که با علامت (×) مشخص کرده اید، برگردید و جواب دهید.
هر 10 سؤال، یک بار !
با کنترل پاسخ ها (هر10 سؤال یک بار) جلوی اشتباهات افقی (جابه جازدن گزینه ها) و اشتباهات عمودی (جابه جا وارد کردن سؤالات) را بگیرید.
کاهش تمرکز !
از شتاب زدگی پرهیز کنید. کاهش توجه و تمرکز در پاسخ گویی به سایر سؤال ها منجر به افزایش تعداد پاسخ های غلط می شود.
از پیش داوری خود داری کنید !
از پیش داوری سؤالات جداً خودداری کنید. یعنی حتی اگر درسی را اصلاً نخوانده اید حتماً سؤال های آن را در آزمون به دقت مطالعه کنید. چون معمولاً در هر درس علاوه بر سؤال های دشوار، چند سؤال ساده نیز وجود دارد، شاید بتوانید با پاسخ به آن سؤالات وضع خود را بهبود بخشید. (بخصوص متون حقوقی).
پاسخ فقط در پاسخبرگ !
از پاسخ دادن به سؤال ها در دفترچه سؤال و انتقال آنها در پایان آزمون به پاسخ نامه جداً خودداری کنید زیرا بسیار دیده شده که به علت کافی نبودن زمان، این انتقال با عجله انجام شده و بسیاری از گزینه ها جا به جا و اشتباه وارد می شوند.
دقت کنید
دلیل های عمده شکست و ناکامی در آزمون های حقوقی (چگونه در آزمون وکالت قبول شوم؟؟)
1 نداشتن هدف مشخص در زندگی:کسی که هدف مشخصی نداشته و دنبال نمی کند، شانس موفقیت چندانی ندارد.فردی از دوستش پرسید از کدام راه بروم! راه را نشانم بده!دوست پرسید: کجا می خوای بروی؟
آن فرد گفت: فرقی نمی کند!دوست گفت: وقتی مقصد (هدف) برایت مشخص نیست از هر راهی که دلت می خواهد برو!
2 نداشتن اشتیاق برای پیشرفت:عدم پرداخت بهای موفقیت از جمله ویژگی های افراد بی علاقه به پیشرفت می باشد. این دسته بدنبال حفظ وضع موجود می باشند وسپس برای توجیه عدم موفقیت خود همه را متهم می کنند به جز خود را.
3 نداشتن نظم و ترتیب.
4 تنبلی و به تعویق انداختن کارها:امروز و فردا کردن یکی از علل مهم شکست و ناکامی است. در انتظار
«زمان مناسب بودن» نتیجه ای جز شکست و ناکامی در بر نخواهد داشت. با این جمله داریم بهانه می گیریم، چون تا رسیدن به زمان مناسب صبر می کنیم، این صبر یعنی تعلل و تعویق در کارها.صبر نکنید زیرا زمان مناسب هرگز از راه نمی رسد. از همین جایی که هستید شروع کنید، تصمیم بگیرید و از همین امروز شروع کنید.
5 شخصیت منفی:کسی که با دید منفی به هر چیزی می نگرد شانسی برای موفقیت ندارد.
6 داشتن میل فراوان برای دستیابی به چیزی در ازاء هیچ چیز.
7 نداشتن مداومت و پشتکار:اغلب ما آغازگرهای خوبی هستیم اما تمام کننده های خوبی نیستیم. یعنی با مشاهده ی اولین نشانه های شکست و ناکامی زود دست از کار می کشیم.
8 نداشتن عزم راسخ در تصمیم گیری.
در صورت عدم قبولی در سال گذشته:
چیزی بنام شکست وجود ندارد، هرچه هست نتیجه است. نتیجه ی عمل ما یا مثبت است یا منفی یا مطلوب است (موفقیت) یا نا مطلبوب (درس) نتیجه نامطلوب به ما نشان می دهد که برای رسیدن به موفقیت چیزهایی هست که باید یاد بگیریم! به نظر شما چه چیزهایی باید یاد گرفت (درس بگیریم!!!)
از نظر شکلی باید با برنامه ریزی مناسب درسی کار را شروع نمائیم یعنی بدانیم که چگونه برنامه ریزی کنیم و چگونه مطالعه نمائیم و از نظر ماهیتی باید باورهای خود را برای دستیابی به موفقیت بارور سازیم، یعنی بپذیریم که شکست ها پایدار نیستند بلکه موقتی اند.
نکته اینجاست که اگر نتایج نامطلوب درس نگیریم و بدون فکر دست به تلاش مجدد بزنیم، موفق نخواهیم شد.
نتایج نا مطلوب همانند چراغ راهنما ما را برای رسیدن به نتایج مطلوب راهنمایی می کند اما ما از کدام دسته هستیم، دسته ایی که بر روی راه حل ها تمرکز می کنند و یا گروهی که بر روی مشکلات؟!
اگر بر روی مشکلات تمرکز نمائیم هیچگاه نمی توانیم از راهنمایی چراغ راهنما بهره ببریم بهمین دلیل نمی توانیم راه حل ها را پیدا کنیم و معمولاً بجای یافتن راه حل ها بدنبال مقصر می گریدم.
فقط باید به راه حل ها فکر کرد، باید یا بر تلاش با بصیرت خود بیفزایید یا سطح انتظارات خود را کاهش دهید و در فکر هدف دیگری باشید.
هنر خواستن
قسمت کلیدی برای بدست آوردن هر چیزی دانستن نحوه صحیح در خواست آن است. راهها و فنون مختلفی برای بیان منظور به صورت واضح و متقاعد کننده وجود دارد. در این مقاله قواعدی بیان می شود که به شما در آموزش نحوه صحیح درخواست کمک زیادی می کند.
1ــ قبل از خواستن چیزی تکلیف خود را روشن کنید.
قبل از هر کاری باید بدانید و مطمئن باشید چه می خواهید. این اولین مرحله و مهمترین مرحله از خواستن است. قبل از اینکه حتی یک کلمه بگویید فکر کنید دقیقاً چه می خواهید.
متقاضیان ناموفق اغلب این قسمت را نادیده می گیرند. اگر با این روش جلو بروید در حین اینکه می خواهید درخواست خود را مطرح کنید کلمات گیج کننده را بیان خواهید کرد و در صحبت های شما شک و دودلی نمایان خواهد شد. نتیجه چنین تقاضایی گیج شدن مخاطب شماست.
2ــ احساسات منفی طرف مقابل را تحریک نکیند.
یکی دیگر از موقعیت های آشفته ای که بعضی افراد دچار آن می شوند. این است که تقاضای کار یا چیزی را می کنند که واقعاً به آن احتیاج ندارند. بهتر است که خواسته خود را بگونه ای مطرح کنید که مخاطب شما این احساس را پیدا نکند که شما با او لجبازی می کنید.
به عنوان مثال به جای اینکه بگویند: «من این جمعه احتیاج به استراحت دارم» می گویند: «این جمعه نمی خواهم کار کنم.» یا به جای اینکه بگویند: «لطفاً این فرم ها را پر کنید» می گویند: « دلم نمی خواد وقتی برگشتم این فرم ها پر نشده باشد!»
با این گونه جملات مخاطب شما به سمت احساسات منفی کشیده می شود. و عملاً شما او را به سمتی سوق داده اید که بر سختی با روحیه مثبت کار شما را انجام دهد.
3ــ بدانید از که بخواهید.
برای اینکه به هدف خود برسید باید بدانید که از چه کسی درخواست کنید. اگر باید سلسله مراتب را رعایت کنید این کار را بکنید. و اگر بدنبال شخصی برای انجام کار خود هستید ابتدا ببینید آیا خودتان می توانید آن را انجام دهید. فکر کنید از کسی که درخواست می کنید توانایی انجام آن را دارد؟
4ــ بدانید چه موقع بخواهید.
همیشه برای هر تقاضای یک موقعیت بهتر وجود دارد. شاید آن موقعیت بهتر اکنون باشد و شاید یک روز دیگر. ولی اولین چیزی که به آن باید توجه کنید این است که درخواست خود را به صورت خصوصی مطرح کنید یا در جمع. بعضی افراد وقتی از آنها تقاضایی را در جمع مطرح می کنید گیج می شوند مخصوصاً اگر مسئله خصوصی در میان باشد.
هنگام مطرح کردن تقاضای خود توجه کنید که آیا او در آرامش و راحتی باشد. این عامل هم می تواند در نحوه پاسخ دادن وی به درخواست شما مؤثر باشد.
5ــ زیاد توضیح ندهید.
به جای اینکه سعی در توضیح بیش از حد و توجیه تقاضای خود داشته باشید. درخواست خود را واضح و مختصر بیان کنید.
6ــ با التماس چیزی را درخواست نکنید.
به سادگی بگویید «من به مرخصی نیاز دارم» یا بگویید «من باید2 روز مرخصی بروم» بدین روش قبول درخواست شما گارانتی می شود.
7ــ ناله نکنید.
با ناله کردن فقط ضعف خود را نشان می دهید. پس بهتر است به سادگی و به اندازه نیاز صحبت کنید.
8ــ بله یعنی بله
یک بار که جواب مثبت گرفتید تشکر کنید و آنجا را ترک کنید. بعضی افراد بعد از گرفتن جواب مثبت شروع به تفسیر و توجیه می کنند و این دقیقاً کاری است که نباید انجام دهند.
با رعایت 8 قانون فوق «هنر خواستن» را آموخته اید. حال بهتر است این قوانین را به کار گیرید تا اثر آن را خود مشاهده کنید.
قانون یار
چگونه حافظه خود را تقویت کنیم؟چگونه برای آزمون وکالت درس بخوانیم؟ رمزموفقیت درآزمون وکالت
تا چه حد حافظه شما خوب است؟ اگر شما هم شبیه به بیشتر مردم باشید جواب شما این است که به اندازه ی کافی خوب نیست.یکی از آرزوهای بیشتر انسان ها این است که بتوانند حافظه خودشان را گسترش دهند.
خوشبختانه هر کسی با کمی تمرین می تواند یاد بگیرد که چه طور اطلاع های بیشتری را به خاطر بیاورد. با توجه به تحقیق های منظمی که بر روی حافظه انجام شده است روش های متنوع و مفیدی به دست آمده است که در زیر به برخی از آنها می پردازیم و امید است که مورد استفاده قرار گیرند.
1 فکر کردن واقعی پیرامو آن چیزی که می خواهید به خاطر بیاورید:اگر شما می خواهید مطالبی را به حافظه بلند مدت خود بسپارید باید در مورد آن موضوع فکر کنید, سوالهایی در این زمینه از خود بپرسید, معنی ان موضوع را بررسی کنید و ارتباط موضوع جدید را با مطالبی که می دانید پیدا کنید. همچنین اگر مطالب جدیدی را که فرا گرفته اید با اطلاع های قدیمی خود در آمیزید و از آن ها استفاده کنید وارد حافظه بلند مدت شما می شوند. این تکنیک مهمی است که هر لحظه که در حال مطالعه هستید در مورد مطالب آن فکر کنید اگر شما یک چنین کاری را انجام دهید احتمال این که در آینده زمانی که می خواهید آن مطالی را به خاطر بیاورید سریعتر و دقیق تر این کار را انجام دهید بیشتر است.
2 دقت کردن بر روی آن چه که می خواهید به خاطر بسپارید و یا به یاد بیاورید:خیلی سریع پاسخ دهید که چه تصویری بر روی اسکناس دویست ریالی وجود دارد؟ پانصد ریالی چطور؟ هزار ریالی چطور؟ دو هزار ریالی چطور؟ بارها و بارها از این اسکناس ها استفاده کرده اید. پس چرا نمی توانید تمام تصاویر را به طور دقدق به یاد بیاورید؟ این موضوع به خاطر این است که شما تا به حال توجه دقیقی به آنها ننموده اید.. در مورد هر موضوعی اگر ما در لحظه ای مه در حال بخاطر سپردن یا به یاد آوردن آن هستیم دقت کافی و لازم را نداشته باشیم, نمی توانیم آن را به خاطر بیاوریم و در زمانی که به ان نیاز داریم ان موضوع را فراموش می کنیم.
3 استفاده از تصورهای دیداری( تصویر ذهنی):شما به طور حتم این جمله را شنیده اید که یک تصویر ارزش یک هزار لغت را دارد. تحقیق ها نشان می دهند که در بسیاری از مواقع به یاد آوردن مطالیی که از آنها تصورهای ذهنی داریم, بسیار آسان تر است. این موضوع به این دلیل است که تصاویر ذهنی , حافظه ی مخصوص به خودشان را دارند. بنابراین اگر مطالبی را که به خاطر می سپاریم علاوه بر این که آنها را می خوانیم برای آن ها تصویر ذهنی هم بسازیم, باعث می شود که اگر در موقعیت خود مطلب را فراموش کردیم, تصویری را که برای آن مطالب در ذهن مان ساخته ایم به خاطر بیاوریم و در ادامه , حتی خود مطلب را نیز به خاطر بیاوریم. به طور مثال در مورد یک شماره تلفن اگر سعی کنید که علاوه بر این که بر روی عدد تمرکز می کنید, این تصویر را هم در ذهن خود بسازید که اعداد چگونه بر روی تلفن قرار دارند و تصویری از شماره مورد نظر بر اساس نحوه قرار گرفتن آن بر روی صفحه اعداد در ذهن خود ثبت نمایید.در یاداوری این عدد کمتر مشکل خواهید داشت. ساختن تصویر ذهنی از مطالبی که در حال فرا گرفتن آن ها هستیم, یک نقش اساسی و مرکزی در تقویت حافظه دارد.
4 ارایه کردن علامت های بازیابی اضافه به خودتان:یکی از روش های اصلی و مهم جهت به خاطر آوردن مطالب این است که از علامت های بازیابی استفاده کنیم. منظور از علامت های بازیابی این است که اگر شما نام شخصی را فراموش کرده اید و در صدد آن هستید که نام او را به خاطر بیاورید باید فکر کنید که به طور مثال اولین بار که آن شخص را دیدید در کجا بود؟ نحوه آشنایی شما چگونه بود؟ منزل وی کجا بود؟ به چه شکلی لباس می پوشد؟ و.....این مورد به شما کمک می کند تا نام فرد را راحت تر به خاطر بیاورید.
5 استفاده از خلاصه نویسی:یکی دیگر از روش های بسیار کاربردی در زمینه یادگیری صحیح و به خاطر آوردن مطالب روش خلاصه نویسی و حتی رمز نویسی است. به طور مثال شما می توایند نام هفت گل متنوع را با استفاده از یک واژه با معنی برای خودتان بسازید و هر وقت که آن واژه رابه یاد آورید می توانید نام آن هفت گل را به خاطر بیاورید. از این روش می توانید برای به خاطر سپردن شماره تلفن , قواعد درسی, مطالب کتاب ها و دیگر موارد استفاده کنید. تحقیقی که بر روی دانشجویان رشته پزشکی انجام شده نشان می دهد که یکی از روش های سودمند در یادگیری و به خاطر آوردن مطالب درس آناتومی استفاده از این روش است.
چگونه بر ناتوانی در تصمیم گیری غلبه کنیم؟ تمرکز در مطالعه – مطالعه متمرکز
از مهمترین دلایل شکست و ناکامی ناتوانی در تصمیم گیری است. امروز و فردا کردن نقطه ی مقابل تصمیم گیری است.
بررسی صدها نفر از کسانی که توانسته اند در آزمون های حقوقی در مقاطع مختلف موفق شوند حاوی این حقیقت است که همه آنها سریع تصمیم گرفته اند و بر تصمیمات خود پافشاری کرده و به سادگی و به راحتی آن ها را تغییر نداده اند. پایبندی به تصمیمات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وقتی شرایط داوطلبان را می نگریم، می بینیم که هر کس به نوعی دارای مسائل، مشکلات و محدودیت هایی در زندگی خود است.
اما متأسفانه و گاهاً این عوامل وسیله و بهانه ایی برای توجیه عدم موفقیت آنها گردیده است. آنها در توجیه علل عدم موفقیت خود بلافاصله شرایط زندگی خود (مسائل – مشکلات – محدودیت ها و ... ) را عنوان می کنند امّا باید متذکر شد که مطالعه زندگی افراد موفق نشان می دهد که آنها نیز دارای شرایط بسیار نا مناسب و سختی بوده اند. در میان افراد موفق هیچکس را نمی توان یافت که تمام شرایط برایش مهیّا و فراهم بوده باشد لکن آن ها با قاطعیت تصمیم گرفته اند و شرایط را مانعی برای دستیابی به موفقیت ندانسته اند.
لحظه لحظه ی زندگی ما تؤام با تصمیم گیری است، حتی اگر یک لحظه هم برای خود تصمیم نگیرید در واقع باز هم به نوعی تصمیم گرفته اید.
"تصمیمات دیروز ما زندگی امروز ما را ساخته و زندگی فردای ما ناشی از تصمیم امروز ماست."
قانون تصمیم گیری می گوید: زندگی متفاوت مردم حاصل تصمیمات متفاوت آنهاست.
برخی از داوطلبان هر لحظه تصمیم جدید می گیرند امّا پایبندی به تصمیمات دارای اهمیت است.
داوطلبانی که به تصمیمات خود پایبند نیستند در واقع آرزوهای خود را بیان می کنند، آن ها تنها کاری که نمی کنند تصمیم گیری است.
ممکن است پرسیده شود معیار تشخیص تصمیم درست چیست؟
یک معیار برای تشخیص تصمیم درست، ثبت جنبه های مثبت و منفی آن تصمیم است، اگر جنبه های مثبت آن بیش تر بود به آن عمل کنید و اگر جنبه های منفی آن بیشتر بود از آن منصرف شوید.
برای اینکه بدانید چقدر بر تصمیم خود پایبند هستید و آن را جدی گرفته اید، ببینید که چقدر برای عملی کردن تصمیمتان "وقت" گذاشته اید و چه گام هایی برای عملی کردن آن برداشته اید.
شما باید سریع تصمیم بگیرید و تا زمانی که می دانید تصمیمتان درست است، و دلیل قانع کننده ایی دارد، تا دستیابی به هدف بر آن پافشاری کنید. پشتکار داشته باشید و مداومت کنید. اگر فکر می کنید که باید به جایگاهی شایسته تر از وضعیت کنونی تان برسید فقط باید تصمیم بگیرید!
اگر برای کسب موفقیت در آزمون های کارشناسی ارشد – دکتری وکالت دادگستری و ... که مطمئناً در بالا بردن کیفیت زندگیتان مؤثر است تصمیم گرفته اید، به تصمیم خود پایبند باشید.
پس: برخیز! حرکت کن! اکنون نوبت توست !
تمرکز در مطالعه – مطالعه متمرکز
برای یافتن راه های ایجاد و افزایش تمرکز در مطالعه ابتدا باید بتوانید موانع تمرکز را تشخیص دهید.دو مانع عمده ی تمرکز هنگام مطالعه عبارتند از:
1 هجوم افکار مزاحم به ذهن. (هر فکری که ارتباطی با موضوع مطالعه نداشته باشد) برای شناسایی افکار مزاحم، یک برگ کاغذ سفید برداشته و موضوعی که هنگام مطالعه ذهن شما را مشغول ساخته را روی آن برگ کاغذ بنویسید. با این کار شما آن فکر مزاحم را از ذهن به روی کاغذ منتقل کرده اید، با این عمل آن موضوع دیگر به سراغ شما نخواهد آمد به شرطی که در اولین فرصت پس از مطالعه به آن بپردازید.
2 نگرانی، اضطراب و استرس ناشی از فراموشی مطالب خوانده شده ی قبلی نیز از جمله مواردی است که موجب عدم تمرکز در هنگام مطالعه می گردد لکن تهیه و تکمیل یادداشت های دقیق – منظم و موضوعی از هر مبحث می تواند این نگرانی را از بین ببرد چون مطمئن هستید که مطالب را در جایی یادداشت
کرده اید که به محض رجوع، دوباره به آن ها دست پیدا خواهید کرد.
قانون یار
توجه داشته باشید کتب قانون یار تالیف دکتر بهنام اسدی می باشند. به واسطه اشتباهو همنامی، کتب دیگر را اشتباها خریدار ننماید..قانون یار فقط و فقط قانون یار دکتر بهنام اسدی
چگونه بر ناتوانی در تصمیم گیری غلبه کنیم؟ تمرکز در مطالعه – مطالعه متمرکز
از مهمترین دلایل شکست و ناکامی ناتوانی در تصمیم گیری است. امروز و فردا کردن نقطه ی مقابل تصمیم گیری است.
بررسی صدها نفر از کسانی که توانسته اند در آزمون های حقوقی در مقاطع مختلف موفق شوند حاوی این حقیقت است که همه آنها سریع تصمیم گرفته اند و بر تصمیمات خود پافشاری کرده و به سادگی و به راحتی آن ها را تغییر نداده اند. پایبندی به تصمیمات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وقتی شرایط داوطلبان را می نگریم، می بینیم که هر کس به نوعی دارای مسائل، مشکلات و محدودیت هایی در زندگی خود است.
اما متأسفانه و گاهاً این عوامل وسیله و بهانه ایی برای توجیه عدم موفقیت آنها گردیده است. آنها در توجیه علل عدم موفقیت خود بلافاصله شرایط زندگی خود (مسائل – مشکلات – محدودیت ها و ... ) را عنوان می کنند امّا باید متذکر شد که مطالعه زندگی افراد موفق نشان می دهد که آنها نیز دارای شرایط بسیار نا مناسب و سختی بوده اند. در میان افراد موفق هیچکس را نمی توان یافت که تمام شرایط برایش مهیّا و فراهم بوده باشد لکن آن ها با قاطعیت تصمیم گرفته اند و شرایط را مانعی برای دستیابی به موفقیت ندانسته اند.
لحظه لحظه ی زندگی ما تؤام با تصمیم گیری است، حتی اگر یک لحظه هم برای خود تصمیم نگیرید در واقع باز هم به نوعی تصمیم گرفته اید.
"تصمیمات دیروز ما زندگی امروز ما را ساخته و زندگی فردای ما ناشی از تصمیم امروز ماست."
قانون تصمیم گیری می گوید: زندگی متفاوت مردم حاصل تصمیمات متفاوت آنهاست.
برخی از داوطلبان هر لحظه تصمیم جدید می گیرند امّا پایبندی به تصمیمات دارای اهمیت است.
داوطلبانی که به تصمیمات خود پایبند نیستند در واقع آرزوهای خود را بیان می کنند، آن ها تنها کاری که نمی کنند تصمیم گیری است.
ممکن است پرسیده شود معیار تشخیص تصمیم درست چیست؟
یک معیار برای تشخیص تصمیم درست، ثبت جنبه های مثبت و منفی آن تصمیم است، اگر جنبه های مثبت آن بیش تر بود به آن عمل کنید و اگر جنبه های منفی آن بیشتر بود از آن منصرف شوید.
برای اینکه بدانید چقدر بر تصمیم خود پایبند هستید و آن را جدی گرفته اید، ببینید که چقدر برای عملی کردن تصمیمتان "وقت" گذاشته اید و چه گام هایی برای عملی کردن آن برداشته اید.
شما باید سریع تصمیم بگیرید و تا زمانی که می دانید تصمیمتان درست است، و دلیل قانع کننده ایی دارد، تا دستیابی به هدف بر آن پافشاری کنید. پشتکار داشته باشید و مداومت کنید. اگر فکر می کنید که باید به جایگاهی شایسته تر از وضعیت کنونی تان برسید فقط باید تصمیم بگیرید!
اگر برای کسب موفقیت در آزمون های کارشناسی ارشد – دکتری وکالت دادگستری و ... که مطمئناً در بالا بردن کیفیت زندگیتان مؤثر است تصمیم گرفته اید، به تصمیم خود پایبند باشید.
پس: برخیز! حرکت کن! اکنون نوبت توست !
تمرکز در مطالعه – مطالعه متمرکز
برای یافتن راه های ایجاد و افزایش تمرکز در مطالعه ابتدا باید بتوانید موانع تمرکز را تشخیص دهید.دو مانع عمده ی تمرکز هنگام مطالعه عبارتند از:
1 هجوم افکار مزاحم به ذهن. (هر فکری که ارتباطی با موضوع مطالعه نداشته باشد) برای شناسایی افکار مزاحم، یک برگ کاغذ سفید برداشته و موضوعی که هنگام مطالعه ذهن شما را مشغول ساخته را روی آن برگ کاغذ بنویسید. با این کار شما آن فکر مزاحم را از ذهن به روی کاغذ منتقل کرده اید، با این عمل آن موضوع دیگر به سراغ شما نخواهد آمد به شرطی که در اولین فرصت پس از مطالعه به آن بپردازید.
2 نگرانی، اضطراب و استرس ناشی از فراموشی مطالب خوانده شده ی قبلی نیز از جمله مواردی است که موجب عدم تمرکز در هنگام مطالعه می گردد لکن تهیه و تکمیل یادداشت های دقیق – منظم و موضوعی از هر مبحث می تواند این نگرانی را از بین ببرد چون مطمئن هستید که مطالب را در جایی یادداشت
کرده اید که به محض رجوع، دوباره به آن ها دست پیدا خواهید کرد.
قانون یار
توجه داشته باشید کتب قانون یار تالیف دکتر بهنام اسدی می باشند. به واسطه اشتباهو همنامی، کتب دیگر را اشتباها خریدار ننماید..قانون یار فقط و فقط قانون یار دکتر بهنام اسدی